Szia, kíváncsi Olvasó!

Ez itt a Matrózblog:
random gondolatok életről, hitről, tanulásról, meg minden másról. Hét gyerkőccel meg két kutyával. Otthon élve, otthontanulva.

"Amíg kicsi vagy, ösztönösen csábít az ismeretlen TUDÁS nyílt vize. Otthon nincs iskola, csak te és a nyílt víz ... Minden a TIÉD lehet, amit befogadsz belőle!"


Üdv itt:

Eszti
_____________________________________________________


2009. március 15., vasárnap

Huszárok és az otthonoktatás




Ez az egyik kedvenc huszáros képem. Valahogy nagyon illik, nemcsak a mai naphoz, hanem az elmúlt hetünkhöz is. Mindjárt megmagyarázom. Ez az első évünk, amikor a gyerekekkel tudatosan kezdtünk készülni egy nemzeti ünnepre. Egy barátom hívta fel a figyelmemet ezeknek az alkalmaknak a jelentőségére.

A napokban a gyerekekkel esténként Márc. 15-e volt a vizsgálódásunk témája. Igen kedves ismerősöm e témában összeállított nagyszerű anyagát 'jártuk végig' újra meg újra. Be kell valljam, hogy még nekem is nagyon hasznosnak bizonyult! És elkapott a tanulás tüze, pedig világ életemben utáltam a törit! Amióta beleástuk magunkat abba, hogy pontosan mi is történt Márc. 15-én, valamifajta magyar büszkeséggel lett tele a szívem- talán ezt nevezik nemzeti öntudatnak, mindenestre érdekes érzés (ez a jó szó rá). A téma kapcsán egyébként Doda volt a legérdeklődőbb, ő napról napra szinte rohant, amikor mondtam neki, hogy ha akarja, akkor ma is "huszározunk" egy kicsit (Azt hiszem az is tanulsága a történteknek, hogy Rafi és Náti bevonásába legközelebb több energiát kell fektetni. De végül is ez volt az első ilyen évünk, úgyhogy nagyon megengedő vagyok magammal e területen...)

Informálódásunknak az lett a gyümölcse, hogy az ünnep történelmi hátterén túl előkerültek a huszárok, a kurucok, a labancok, Tenkes kapitánya és a Habsburgok- mindez azért, mert a fiam kérdezett. Ez már igazi otthonoktatás volt, hiszen Doda érdeklődése irányította a felfedezést. A gyújtópont az összeállított anyag volt, de onnan Doda kérdései mentén tovább kellett mennünk egyéb lovas-huszáros lapokra, meg a youtube-ra, ahol huszárvágtát, meg montázsokat néztünk és a Nemzeti Dalt hallgattuk. (Ennek kapcsán az is felmerült bennem, hogy lehetséges, hogy igeellenes a Nemzeti Dalban "a magyarok Istenére esküszünk" sor, hiszen a Máté 5:34-ben azt mondja Jézus, hogy ne esküdjön az ember... nem tudom, de lehet.)

A tegnapi "huszározás" rávitt minket egy olyan videóra, amit muszáj megosztanom. Ifjúkori szenvedélyt látok, és nekem nagyon, de nagyon tetszik, ahogy a fiú saját magára átfrazeálta az eredeti művet, autentikussá téve azt.

Szeretettel ajánlom és
kívánok mindenkinek áldott és békében eltöltött ünnepet!







3 megjegyzés:

  1. (Anett vagyok)

    "esküszünk"

    az ilyen dolgokat azzal a szemlélettel tanítjuk a gyerekeknek, hogy

    "valaki így gondolta" "valaki így megírta"
    (= az ő gondolata, nem az enyém, nem az Istené"

    "ez a valaki híres / neves / széles körben tisztelt / világhíres / magyar stb. ember volt" (= toleránsak vagyunk másokkal szemben, hiszen mi is elvárjuk, hogy mások toleránsak legyenek velünk szemben)

    "és mivel az általános műveltséghez hozzátartozik ennek a versnek / műnek / gondolatnak / életérzésnek az ismerete, ezért megtanuljuk"

    "az, hogy megtanultuk, nem jelenti azt, hogy azonosulunk is vele, egyszerűen csak tudomásunk van róla. Ugyanilyen indokból tanítjuk (!) az evolúciót (!) is. Természetesen a megfelelő bűvös felvezető mondatokkal sűrűn körítve (melegen ajánlom)
    Tisztességes egyetemi tankönyvek már használják ezeket a kifejezéseket, általános iskolai, lebutított tankönyvek nem...

    "A tudomány mai állása szerint..." (mert a tudomány tegnapi állása még nem ez volt, és a holnapi állása nem ez lesz, mert a tudomány folyton változik)

    "XY szerint"

    "az ...-isták szerint"

    "bizonyos kutatások szerint" (persze tudni kell, hogy azok miféle kutatások)


    Stb. ha kényes és hitünkkel nem egyező dolgokat kell megtanítanunk, ezekkel a mondatokkal kitűnően lehet helyretenni a gondolatokat.

    VálaszTörlés
  2. Igen, fel lehet oldani a gyerekben a hitünkkel ellentétes nézeteket, bár a dolog attól is függ, hogy mi a cél. Én nem egyszerűen feloldani szeretnék, hanem ennél jóval többet: megtanítani a fiaimnak megítélni a dolgokat. Nem kárhoztatni, hanem eldönteni, hogy mi a helyes, és mi nem. Ha Isten Igéjéhez mérjük az életünket, akkor bátorsággal ki szabad és ki is kell mondani az igazról, hogy az igaz, a hamisról, pedig, hogy hamis. Ugyanígy szerintem nevén kell nevezni a bűnt is, meg a helyes hozzáállást is.

    Az még eszembe jutott, hogy a tudomány mai hozzáállása szerint az evolúció elmélete megdőlt. Nagyon sok tudományos bizonyíték van, ami a teremtést támasztja alá, bár ezt nem szívesen fogadják az ateisták. Igazából az evolúció elméletére nincsen tudományos bizonyíték, de ha olvasod a posztokat, majd úgyis látni fogod, hogy mire alapozom ezt az állításomat.

    Szép napot neked.:)

    VálaszTörlés
  3. Értem, egyetértek.
    No problem.
    (ANett)

    VálaszTörlés

Szívesen olvastátok