Tény, hogy jó pár otthonoktató van, aki az utóbbi években kifejezetten az otthontanulás, mint téma kapcsán vagy más apropóból kezdett blogot írni. Sokuk kezdetbeli lelkes blogolása azonban pár év után megtorpant, vagy témát, formát váltott. Egyesek zárt blogfelületen folytatták személyes életük megosztását, mások az éterben hagyva blogjukat végleg befejezték az írást. Ismét mások esetleg meg is szűntették korábbi blogjukat, s volt, akinek a formaváltást az otthontanulás befejezése tette indokolttá.
Ezek a változások elkerülhetetlenek, viszont jó, ha valamikor azért értesülhet is róluk az ember. A miheztartás végett is, meg azok miatt is hasznos az értesülés, akiket az otthontanulás, mint téma 'kívülről' érdekel. Akár szakmai az érdeklődésük, pl. szakdolgozatot szeretnének írni belőle (belőlünk). Akár személyes érintettség okán kiváncsiak: mert talán már ízlelgetik a gondolatot, fontolgatják, hogy maguk is belevágjanak. Szóval jó lenne, ha minél több releváns információ lenne elérhető az otthontanulókkal és netnaplóikkal kapcsolatban.
Léteznek amúgy olyan blogok, weboldalak, ahol oldalsávban vagy linkgyűjtemény formájában egy kalap alá össze van szedve mindenki, aki otthonoktató és valaha blogot írt - ezek a listák azonban a tapasztalataim szerint szinte sosem frissülnek. Így arra, hogy valaki a jelenlegi helyzetről tájékozódjon vagy akár a mai otthonoktató közösségről igazi benyomásokat szerezzen, alig használhatóak.
A helyzetbe a minap én is belebotlottam, amikor a neten szembejött velem egy olyan szakdolgozat, melynek a szerzője a mai magyar otthonoktató közösség keresztmetszetét blogokon keresztül szerette volna bemutatni. Mivel csak néhányat szándékozott behatóbban tanulmányozni, annak a néhánynak a kiválasztásához (relevánsabb támpontok híján) webanalitikát használt, mely a legtöbb olvasót számláló, illetve a közösségi médiában legtöbbet lájkolt oldallal rendelkező blogokat emelte számára ki.
Mondani sem kell, ő ezekből azt szűrte le, hogy sikerült naprakész oldalakat találnia, pedig nem teljesen így volt. Mindegy, a dolgozata valamilyen helyi díjat is megnyert, tehát nyilvános méltánylásra került azok által, akik szakmailag bírálták el a munkáját. És ezen a ponton vált számomra nyilvánvalóvá, hogy lehet úgy is alapos és a követelményeknek megfelelő dolgozatot létrehozni az otthonoktatókról, hogy közben mégsem adunk teljesen hiteles képet róluk (nem a blogok milyenségével volt a gond, hanem a relevanciájukkal).
A nézettségi mutatók szintjén előkelő helyen végző otthontanulós oldalak nem feltétlenül a legrelevánsabbak. A relevancia ugyanis sokkal inkább abból jön, hogy van-e a blogon rendszeresen frissülő tartalom, illetve, hogy milyen mértékben szól családi együttanulásról, vizsgákról, küzdelmekről, kihívásokról, örömökről, magáról az otthontanulásról: vagyis, hogy milyen témákról írják őket. Főleg erről vagy részben erről is? Nem olyan egyértelmű tehát ez a relevancia-dolog, mert az olvasottság nemigen korrelál vele.
Mifelénk, otthontanulós népségek felé, a blogolvasottság mutatói mindössze annyit mutatnak, hogy az illető blogger a témaválasztásával az otthonoktató közösségen túl egy szélesebb körhöz is képes volt-e szólni. Ha sokan olvassák a posztjait, akkor valószínűleg nem sokat ír az otthontanulásról, az ugyanis rajtunk kívül nem sokakat érdekel. Mi pedig egyáltalán nem vagyunk annyian, hogy egy-egy blogcikknek komolyabb nézettséget (jobban mondva olvasottságot) hozzunk, bár igazából nem is ezzel a céllal blogolunk.
Ha célunk lenne komolyabb olvasótábort generálni, biztosan más témát választanánk a blogunknak. Ugyanis változik a helyzet, ha anyaságról, tanulási ötletekről, iskolakritikáról, gyerekek fejlesztéséről vagy akár egy otthontanulástól független, megosztó témáról van szó: ezekhez nyilvánvalóan többen tudnak kapcsolódni, mint azokhoz a tartalmakhoz, melyek igazán az otthontanulásról szólnak. Talán épp ez az oka annak, hogy annyi blogíró mégsem az otthontanulós életükkel, meg az együttanulásukkal kapcsolatos gondolatait osztja meg a blogján, ehelyett inkább másról ír. Minden másról, csak nem erről.
Persze, lehet az is az ok, hogy az otthontanulókat is ezer meg egy más dolog érdekli, mint maga az otthontanulás, mely téma talán annyira nem is foglalkoztatja őket, hogy erről akarjanak írni. Hisz benne élnek ebben, ezt csinálják: minek beszéljenek akkor róla. Meg, nagyon megosztó is ez a téma, és nem sokan szeretnek időről időre kiváncsiskodó, kötözködő, számonkérő keresztkérdésekre válaszolni. De végül mindegy is, mi az ok, a lényeg, hogy sok otthonoktató ír blogot, de nagyon kevés a kifejezetten otthontanulós témájú (vagyis az otthontanulás szempontjából releváns tartalommal bíró, másoknak támpontul szolgálható) otthontanulós blog.
Ahogy ezen gondolkoztam, felmerült bennem az igény, hogy saját kedvemre utánanézzek a netnaplóknak otthontanulós relevancia alapján. Ebből meg már adta magát a helyzet, hogy némi kutatómunkával össze is gyűjtsem mindazokat az otthonoktató blogírókat, akik jelenleg is az otthontanulásról blogolnak és a neten fellelhetők. A végeredményből posztot írtam: ez épp az, amit most olvasol. Magamnak segítség volt, hogy így összegyűjtöttem ezeket, remélem, valakiknek meg még majd hasznos is lesz.
Négyféle szempont szerint csoportosítottam az otthontanulós blogokat, melyeket alább megtalálsz. A négy szempont közül az első három egy-egy aspektusát emeli ki az otthontanulás szempontjából releváns blogoknak és ezek fényében vizsgálja az adott blogot. A negyedik szempont pedig az első három ismeretében egy összesítés, értékelés. A négy szempont a következő:
A.) a blogírók az otthontanulást mennyire régóta csinálják,
B.) a blogjukon milyen gyakran, milyen mélységében írnak tanulásukkal kapcsolatos gondolataikról, személyes tapasztalataikról,
C.) mennyire aktuális a tartalom, ami a blogjukon található (vagyis írnak-e rendszeresen új posztokat a szerzők).
A helyzetbe a minap én is belebotlottam, amikor a neten szembejött velem egy olyan szakdolgozat, melynek a szerzője a mai magyar otthonoktató közösség keresztmetszetét blogokon keresztül szerette volna bemutatni. Mivel csak néhányat szándékozott behatóbban tanulmányozni, annak a néhánynak a kiválasztásához (relevánsabb támpontok híján) webanalitikát használt, mely a legtöbb olvasót számláló, illetve a közösségi médiában legtöbbet lájkolt oldallal rendelkező blogokat emelte számára ki.
Mondani sem kell, ő ezekből azt szűrte le, hogy sikerült naprakész oldalakat találnia, pedig nem teljesen így volt. Mindegy, a dolgozata valamilyen helyi díjat is megnyert, tehát nyilvános méltánylásra került azok által, akik szakmailag bírálták el a munkáját. És ezen a ponton vált számomra nyilvánvalóvá, hogy lehet úgy is alapos és a követelményeknek megfelelő dolgozatot létrehozni az otthonoktatókról, hogy közben mégsem adunk teljesen hiteles képet róluk (nem a blogok milyenségével volt a gond, hanem a relevanciájukkal).
A nézettségi mutatók szintjén előkelő helyen végző otthontanulós oldalak nem feltétlenül a legrelevánsabbak. A relevancia ugyanis sokkal inkább abból jön, hogy van-e a blogon rendszeresen frissülő tartalom, illetve, hogy milyen mértékben szól családi együttanulásról, vizsgákról, küzdelmekről, kihívásokról, örömökről, magáról az otthontanulásról: vagyis, hogy milyen témákról írják őket. Főleg erről vagy részben erről is? Nem olyan egyértelmű tehát ez a relevancia-dolog, mert az olvasottság nemigen korrelál vele.
Mifelénk, otthontanulós népségek felé, a blogolvasottság mutatói mindössze annyit mutatnak, hogy az illető blogger a témaválasztásával az otthonoktató közösségen túl egy szélesebb körhöz is képes volt-e szólni. Ha sokan olvassák a posztjait, akkor valószínűleg nem sokat ír az otthontanulásról, az ugyanis rajtunk kívül nem sokakat érdekel. Mi pedig egyáltalán nem vagyunk annyian, hogy egy-egy blogcikknek komolyabb nézettséget (jobban mondva olvasottságot) hozzunk, bár igazából nem is ezzel a céllal blogolunk.
Ha célunk lenne komolyabb olvasótábort generálni, biztosan más témát választanánk a blogunknak. Ugyanis változik a helyzet, ha anyaságról, tanulási ötletekről, iskolakritikáról, gyerekek fejlesztéséről vagy akár egy otthontanulástól független, megosztó témáról van szó: ezekhez nyilvánvalóan többen tudnak kapcsolódni, mint azokhoz a tartalmakhoz, melyek igazán az otthontanulásról szólnak. Talán épp ez az oka annak, hogy annyi blogíró mégsem az otthontanulós életükkel, meg az együttanulásukkal kapcsolatos gondolatait osztja meg a blogján, ehelyett inkább másról ír. Minden másról, csak nem erről.
Persze, lehet az is az ok, hogy az otthontanulókat is ezer meg egy más dolog érdekli, mint maga az otthontanulás, mely téma talán annyira nem is foglalkoztatja őket, hogy erről akarjanak írni. Hisz benne élnek ebben, ezt csinálják: minek beszéljenek akkor róla. Meg, nagyon megosztó is ez a téma, és nem sokan szeretnek időről időre kiváncsiskodó, kötözködő, számonkérő keresztkérdésekre válaszolni. De végül mindegy is, mi az ok, a lényeg, hogy sok otthonoktató ír blogot, de nagyon kevés a kifejezetten otthontanulós témájú (vagyis az otthontanulás szempontjából releváns tartalommal bíró, másoknak támpontul szolgálható) otthontanulós blog.
Ahogy ezen gondolkoztam, felmerült bennem az igény, hogy saját kedvemre utánanézzek a netnaplóknak otthontanulós relevancia alapján. Ebből meg már adta magát a helyzet, hogy némi kutatómunkával össze is gyűjtsem mindazokat az otthonoktató blogírókat, akik jelenleg is az otthontanulásról blogolnak és a neten fellelhetők. A végeredményből posztot írtam: ez épp az, amit most olvasol. Magamnak segítség volt, hogy így összegyűjtöttem ezeket, remélem, valakiknek meg még majd hasznos is lesz.
Négyféle szempont szerint csoportosítottam az otthontanulós blogokat, melyeket alább megtalálsz. A négy szempont közül az első három egy-egy aspektusát emeli ki az otthontanulás szempontjából releváns blogoknak és ezek fényében vizsgálja az adott blogot. A negyedik szempont pedig az első három ismeretében egy összesítés, értékelés. A négy szempont a következő:
A.) a blogírók az otthontanulást mennyire régóta csinálják,
B.) a blogjukon milyen gyakran, milyen mélységében írnak tanulásukkal kapcsolatos gondolataikról, személyes tapasztalataikról,
C.) mennyire aktuális a tartalom, ami a blogjukon található (vagyis írnak-e rendszeresen új posztokat a szerzők).
Nem minden blog szerepel mind a három csoportosításban, így a végső összesítésbe sem került bele mindenki. Ennek részben az az oka, hogy néhány esetben nem állt rendelkezésemre a szükséges infó (a blog ugye nem adatlap, időnként sokat kellett kattintgatni, mire rátaláltam a válaszra az adott oldalon). Részben meg az az ok, hogy nem mindenkit volt könnyű besorolni: volt, aki egyáltalán nem volt értékelhető egy adott szempont alapján.
Az értékelésbe egyébként a saját blogjaimat is belevettem, viszont, amennyire lehetett, igyekeztem konzekvensen vizsgálódni. A csoportosított blogokat betűrendbe soroltam, hogy a csoporton belül ne sugalljak sorrendiséget. A majd' egy évnél régebb óta nem frissült blogokat pedig 'elhagyott blog' megkülönböztető címkével láttam el. (Ettől még lehet rajtuk említésre tartalom, csak a blogíró már nem ír posztokat, tehát az aktuális helyzet nincs rajta megörökítve: csak azt tudjuk meg belőle, hogy régebben mit csináltak vagy hogyan gondolta a dolgokat a blogíró.) A blogok után zárójelben jeleztem, amennyiben valamilyen különleges tudnivaló van még velük kapcsolatban.
Ezen a ponton nagyon szeretném kihangsúlyozni, hogy ennek az értekelésnek nem célja pálcát törni emberek felett abban a kérdésben, hogy mennyire jó vagy kevésbé jó a blogjuk. A pálcatörés nem menő, azt meg, hogy otthontanulós relevanciától függetlenül kinek mennyire tetszik egyik vagy másik blog nem én, hanem annak olvasói döntik el.
Az értékelésbe egyébként a saját blogjaimat is belevettem, viszont, amennyire lehetett, igyekeztem konzekvensen vizsgálódni. A csoportosított blogokat betűrendbe soroltam, hogy a csoporton belül ne sugalljak sorrendiséget. A majd' egy évnél régebb óta nem frissült blogokat pedig 'elhagyott blog' megkülönböztető címkével láttam el. (Ettől még lehet rajtuk említésre tartalom, csak a blogíró már nem ír posztokat, tehát az aktuális helyzet nincs rajta megörökítve: csak azt tudjuk meg belőle, hogy régebben mit csináltak vagy hogyan gondolta a dolgokat a blogíró.) A blogok után zárójelben jeleztem, amennyiben valamilyen különleges tudnivaló van még velük kapcsolatban.
Ezen a ponton nagyon szeretném kihangsúlyozni, hogy ennek az értekelésnek nem célja pálcát törni emberek felett abban a kérdésben, hogy mennyire jó vagy kevésbé jó a blogjuk. A pálcatörés nem menő, azt meg, hogy otthontanulós relevanciától függetlenül kinek mennyire tetszik egyik vagy másik blog nem én, hanem annak olvasói döntik el.
Emellett az sem célom, hogy az (otthontanulás szempontjából) kevésbé releváns blogokkal kapcsolatban azt sugalljam, mintha azok kevésbé értékes tartalommal bírnának, mint a relevánsabb blogok. Attól még, hogy egy otthonoktató blogíró blogja nem az otthontanulásról szól, lehet releváns más területen (és általában úgy is van). Ez a poszt tehát semmiképp sem a blogok relatív értékéről (ilyen nincs is), hanem csakis az otthontanulással kapcsolatos relevanciáról szól.
Minden blognak kétségkívül megvannak a maga értékei. Minden blogírónak megvan a saját írói motivációja. Mindegyiküknek van egy egyedi hangja, amelyet egy adott olvasói réteg nagyon szívesen olvas. Amit vizsgáltam az az, hogy az otthonoktató blogírók közül kik írnak többet az otthontanulásról - mindössze ennyit. Mondanivaló szempontjából meg azt szeretném megerősíteni, hogy sokfélék vagyunk, és a felkapottabb blogokon túl is sok értéket rejteget az otthontanulós blogoszféra.
Bár a kutakodásomban igyekeztem körültekintően eljárni, lehetséges, hogy nem minden információm naprakész vagy pontos. Ha valami ilyesmit észreveszel és szeretnéd, hogy helyesbítsem, kérlek, jelezd egy hozzászólásban, hogy javíthassam a hibát. Előre is köszönöm. (Ja, és nem mindenki tudja, de az 'oo', az az 'otthonoktatás', illetve az 'otthonoktató' szavak rövidítése az otthontanulók között. Azért írtam le ide, mert alább a listában is használom.) Íme, tehát, a négy lista.
A. SZEMPONT: OTTHONTANULÓS TAPASZTALATOK
Bár a kutakodásomban igyekeztem körültekintően eljárni, lehetséges, hogy nem minden információm naprakész vagy pontos. Ha valami ilyesmit észreveszel és szeretnéd, hogy helyesbítsem, kérlek, jelezd egy hozzászólásban, hogy javíthassam a hibát. Előre is köszönöm. (Ja, és nem mindenki tudja, de az 'oo', az az 'otthonoktatás', illetve az 'otthonoktató' szavak rövidítése az otthontanulók között. Azért írtam le ide, mert alább a listában is használom.) Íme, tehát, a négy lista.
A. SZEMPONT: OTTHONTANULÓS TAPASZTALATOK
4. CSOPORT: a Frissek
- néhány éve tanulnak otthon
- viszonylag kevés saját tapasztalattal rendelkeznek, viszont nagyon lelkesek
- tele vannak elvekkel, ötletekkel és tervekkel, szeretnék megmutatni a világnak, hogy működik, amit csinálnak
- kissé irreális elvárásaik, túlzott magabiztosságuk és tapasztalatlanságuk miatt szinte kódolható, hogy csalódásokon kell keresztülmenjenek, mire megtalálják saját magukat is ebben a döntésben
- gyerekeik vizsgái minden alkalommal hatalmas élmény a számukra és rengeteg érdekes tapasztalatnak is a forrása (most még minden új!)
A Frissek listája:
Anitjalife (külföldön élő magyar család blogja) http://anitjalife.blogspot.com
AnnaPeti blogja http://annapeti.blog.hu
Molnárkák blog (Otthon okosodnak blog is) http://molnarkak.blogspot.com
Vedd, amid van blog http://veddamidvan.blogspot.com
3. CSOPORT: a Nemviccelők
- 4 évnél hosszabb ideje tanulnak otthon
- és nem szándékoznak félbehagyni (innen a név)
- már körülbelül értik, hogy miről (és miről nem) szól az otthontanulás, kezdik a saját igényeiket és lehetőségeiket is kiismerni ebben az egészben
- szembesültek már nehézségekkel, és lassan kezdik kialakítani a hozzáállásukat az ilyen helyzetekhez (számítanak is már rá, hogy lesz még cikornyás cifraságokkal dolguk)
- a vizsgázásba egyre jobban belerázódnak
- alsóban és felsőben is van már valamennyi otthontanulós tapasztalatuk
- gondolkoznak a folytatáson, foglalkoztatja őket, hogy milyen sokáig lehet az otthontanulást csinálni
A Nemviccelők listája:
- és nem szándékoznak félbehagyni (innen a név)
- már körülbelül értik, hogy miről (és miről nem) szól az otthontanulás, kezdik a saját igényeiket és lehetőségeiket is kiismerni ebben az egészben
- szembesültek már nehézségekkel, és lassan kezdik kialakítani a hozzáállásukat az ilyen helyzetekhez (számítanak is már rá, hogy lesz még cikornyás cifraságokkal dolguk)
- a vizsgázásba egyre jobban belerázódnak
- alsóban és felsőben is van már valamennyi otthontanulós tapasztalatuk
- gondolkoznak a folytatáson, foglalkoztatja őket, hogy milyen sokáig lehet az otthontanulást csinálni
A Nemviccelők listája:
Almameter blogja https://almameter.wordpress.com
Erre gyere, ne arra blog http://erregyerenearra.blogspot.com
Jó az Úr blog (külhoni magyar oo blog) http://gitmargit.wordpress.com
2. CSOPORT: a RutinOOsok
- 6 évnél hosszabb ideje tanulnak a gyerekeikkel otthon
- alsóban és felsőben is vannak már tapasztalataik
- megéltek komolyabb fenteket is, lenteket is, de valahogy mindig sikerült felülkerekedniük a nehézségeken
- tudják, hogy mit (és mit nem) várhatnak az otthontanulástól, ezért informáltan és higgadtan állnak a helyzetekhez, amikkel találkoznak
- ha kell, a családjuk érdekében nagyon gyorsan képesek reagálni
- az évek alatt viszonylag nagy vizsgatapasztalatra tettek szert, valamint egyfajta kialakult vizsgarutinnal is rendelkeznek
- már nem is emlékeznek, milyen volt, amikor még nem voltak otthonoktatók
A RutinOOsok listája:
Bergamott blogja http://bergamott.blogspot.com
Fiúk a hajóban blog (ez az én blogom) http://fiukahajoban.blogspot.com
Itthon tanulunk blog (külhoni magyar oo blog) http://fecnitar.blogspot.com
Kilike weboldala (korábban Csivitelés a rigófészekből blog) http://kilike.hu
Matrózképző blog (ez az én blogom) http://matrozkepzo.blogspot.com
Mese és a fiúk blogja http://meseesafiuk.blogspot.com
1. CSOPORT: a JoseyWales-ek*
- változó, hogy hány éve tanulnak otthon
- személyes okokból szűknek érezték a hagyományos oktatási kereteket, ezért sajátos megoldást választottak
- gyerekeik nem tesznek osztályozó vizsgákat, haladásuk nyomonkövetése egyéni módon történik (innen a név)
- összetartóbbak, mint a többi otthontanuló, mivel összeköti őket a tanulási választásuk
*a nevet egy 1976-os Clint Eastwood-film címe ihlette
(ha nem ismered, keresd a Google-ben)
A JoseyWales-ek listája:
Ide szándékosan nem listázok senkit, mert az felfedhetné azokat, akiket ebbe a csoportba lehet sorolni. Tudom, tudom, ez eléggé paradox helyzet: miért írna valaki nyilvános blogot, melyben az otthontanulás is említésre kerül, ha amúgy JoseyWales? Erre a kérdésre nem tudom a választ, mindenesetre vannak ilyenek, nem is egy - emiatt gondoltam úgy, hogy őket sem hagyom ki a csoportosításból.
B. SZEMPONT: BLOGTARTALOM
4. CSOPORT: Nincs otthontanulós tartalom a blogján
(eddig nem érintette a témát vagy csak párszor, említés szintjén került elő):
AnnaPeti blogja http://annapeti.blog.hu
Kilike weboldala (korábban Csivitelés a rigófészekből blog) http://kilike.hu
Lélekkunyhó blog http://lelekkunyho.blogspot.com
3. CSOPORT: Tantárgyakról, tanulásról, tanításról sokat ír
(inkább elvi szinten, mint a saját életük vonatkozásában):
Gyereketető weboldal (korábban Jócsontblog) http://gyereketeto.hu
Szabad tanulás weboldal
(The Székelys are off to sail bloggere) http://www.szabadtanulas.hu
2. CSOPORT: Van valamennyi otthontanulással kapcsolatos tartalom nála (ritkán, de azért ír erről):
Anitjalife blog (külföldön élő magyar család írja) http://anitjalife.blogspot.com
Jó az Úr blog (külhoni magyar oo blog) http://gitmargit.wordpress.com
Mese és a fiúk blogja http://meseesafiuk.blogspot.com
Molnárkák blog (Otthon okosodnak blog is) http://molnarkak.blogspot.com
Vedd, amid van blog http://veddamidvan.blogspot.com
1. CSOPORT: Számottevő, otthontanuláshoz köthető tartalmat találsz nála (saját tapasztalatok, vizsgák, otthontanulós élmények, kihívások, gondolatok):
Almameter blogja https://almameter.wordpress.com
Bergamott blogja http://bergamott.blogspot.com
Erre gyere, ne arra blog http://erregyerenearra.blogspot.com
Fiúk a hajóban blog (ez az én blogom) http://fiukahajoban.blogspot.com
Itthon tanulunk blog (külhoni magyar oo blog) http://fecnitar.blogspot.com
Matrózképző blog (ez az én blogom) http://matrozkepzo.blogspot.com
Otthon tanulunk (Otthonsuli) blog http://otthonsuli.blogspot.com
C. SZEMPONT: BLOGAKTIVITÁS
1. CSOPORT: Aktív otthontanulós blogok
(akármiről is ír, viszonylag gyakran teszi, rendszeresen frissül a tartalom):
Almameter blogja https://almameter.wordpress.com
AnnaPeti blogja http://annapeti.blog.hu
Erre gyere, ne arra blog http://erregyerenearra.blogspot.com
Gyereketető weboldal (korábban Jócsontblog) http://gyereketeto.hu
Vedd, amid van blog http://veddamidvan.blogspot.com
2. CSOPORT: Ritkán, de időnként azért még frissülő oldalak
(több havonta kerül fel új tartalom, fél évnél gyakrabban ír):
Anitjalife blog (külföldi magyar család blogja) http://anitjalife.blogspot.com
Bergamott blogja http://bergamott.blogspot.com
Fiúk a hajóban blog (ez az én blogom) http://fiukahajoban.blogspot.com
Itthon tanulunk blog (külhoni magyar oo blog) http://fecnitar.blogspot.com
Jó az Úr blog (külhoni magyar oo blog) http://gitmargit.wordpress.com
Kilike weboldala (korábban Csivitelés a rigófészekből blog) http://kilike.hu
Lélekkunyhó blog http://lelekkunyho.blogspot.com
Matrózképző blog (ez az én blogom) http://matrozkepzo.blogspot.com
Mese és a fiúk blogja http://meseesafiuk.blogspot.com
Molnárkák blog (Otthon okosodnak blog is) http://molnarkak.blogspot.com
Otthon tanulunk (Otthonsuli) blog http://otthonsuli.blogspot.com
Szabad tanulás weboldal
(The Székelys are off to sail bloggere) http://www.szabadtanulas.hu
3. CSOPORT: Elhagyott otthontanulós blogok
(1 évnél régebb óta nem frissülnek):
Anya5gyerekkel blog (az oldal valami vírust kaphatott, NE kattints rá!)
http://anya5gyerekkel.blogspot.com
Egymást tanítjuk weboldal http://egymast-tanitjuk.hu
Élj és tanulj! blog http://eljestanulj.blogspot.com
Grey homeschool blog http://greyhomechool.blogspot.com
Gyerekekről másképp blog http://gyerekekrolmaskepp.blog.hu
Mesél az erdő és a rét blog (Újoncok blog írója is)
http://meselazerdo.blogspot.com
Mindennapjaink blog http://darsziszi.blogspot.com
Otthon okosodnak blog (Molnárkák blog írója is)
http://okoskola.blogspot.com
Otthonos blog (ez a blog nem elhagyott, de az írója már nem tanitja otthon a gyerekeit)
http://otthonos.blogspot.com
Otthon tanunk blog (ez nem az Otthonsuli blog) http://tanulunk.blog.hu
Tücsök és Mazsola blog (Gyerekekkel otthon blog írója is)
http://tucsokesmazsola.blogspot.com
4. CSOPORT: Bezárt blogok
(törölt tartalmú oldalak, melyek tartalma már nem olvasható):
Gyerekkel otthon weboldal (Tücsök és Mazsola blog írója is)
http://gyerekkelotthon.hu
Koronakövek blog http://vieaime.blogspot.com
Körtéfa Otthonkert blog http://kortefa-otthon.blogspot.com
Limonádé blog http://epreslimonade.blogspot.com
Tanits otthon blog http://tanitsotthon.blog.hu
D. SZEMPONT: RELEVANCIA (átfogó értékelés)
3. CSOPORT: Aktív, de otthontanulós írások szempontjából jelenleg nem releváns blogok
- nagyon kevés otthontanulós tartalommal rendelkeznek
- viszont rendszeresen frissülnek
AnnaPeti blogja http://annapeti.blog.hu
2. CSOPORT: Kevésbé aktív, de otthontanulós blogposztok szempontjából releváns blogok
- jelentősebb személyes otthontanulós tartalommal rendelkeznek
- viszont ritkán frissülnek
Anitjalife blog (külföldi magyar család blogja) http://anitjalife.blogspot.com
Fiúk a hajóban blog (ez az én blogom) http://fiukahajoban.blogspot.com
Itthon tanulunk blog (külhoni magyar oo blog) http://fecnitar.blogspot.com
Jó az Úr blog (külhoni magyar oo blog) http://gitmargit.wordpress.com
Matrózképző blog (ez az én blogom) http://matrozkepzo.blogspot.com
Mese és a fiúk blogja http://meseesafiuk.blogspot.com
Molnárkák blog (Otthon okosodnak blog is) http://molnarkak.blogspot.com
Vedd, amid van blog http://veddamidvan.blogspot.com
1. CSOPORT: Aktív, és otthontanulós blogcikkek szempontjából releváns blogok
- számottevő személyes otthontanulós tartalommal rendelkeznek
- és viszonylag gyakran frissülnek
Almameter blogja https://almameter.wordpress.com
Bergamott blogja http://bergamott.blogspot.com
Erre gyere, ne arra blog http://erregyerenearra.blogspot.com
+1 CSOPORT: Kategorizálatlan (zárt) blogok
- korábban publikus otthonoktatós oldalak, melyek időközben zárt személyes bloggá alakultak, illetve olyanok, melyek eleve zárt blogként indultak
- nem áll rendelkezésre információ sem a blogírók otthontanulós tapasztalatairól, sem a blogjaik tartalmáról, sem a frissülések gyakoriságáról, így ezek a blogok nem értékelhetőek oo relevancia szerint
A mi otthonunk blog http://amiotthonunk.blogspot.com
Boldogfalva blog http://boldogfalva.blogspot.com
Iskola otthon blog http://otthoniskola.blogspot.com
Kamilla blogja (A mi otthonunk blog szerzője is)
http://kamillamiotthonunk.blogspot.com
Újoncok a világon blog (Mesél az erdő és a rét blog írója is)
http://ujoncok.blogspot.com
E. A TELJES BLOGLISTA, csoportosítás nélkül
Almameter blogja https://almameter.wordpress.com
A mi otthonunk blog http://amiotthonunk.blogspot.com
Anitjalife blog http://anitjalife.blogspot.com
AnnaPeti blogja http://annapeti.blog.hu
Anya5gyerekkel blog (vírusos oldal lehet, csak óvatosan!)
http://anya5gyerekkel.blogspot.com
Bergamott blogja http://bergamott.blogspot.com
Boldogfalva blog http://boldogfalva.blogspot.com
Egymást tanítjuk weboldal http://egymast-tanitjuk.hu
Erre gyere, ne arra blog http://erregyerenearra.blogspot.com
Élj és tanulj! blog http://eljestanulj.blogspot.com
Fiúk a hajóban blog http://fiukahajoban.blogspot.com
Grey homeschool blog http://greyhomechool.blogspot.com
Gyereketető weboldal http://gyereketeto.hu
Gyerekkel otthon weboldal http://gyerekkelotthon.hu
Gyerekekről másképp blog http://gyerekekrolmaskepp.blog.hu
Iskola otthon blog http://otthoniskola.blogspot.com
Itthon tanulunk blog http://fecnitar.blogspot.com
Jó az Úr blog http://gitmargit.wordpress.com
Kamilla blogja http://kamillamiotthonunk.blogspot.com
Kilike weboldala http://kilike.hu
Koronakövek blog http://vieaime.blogspot.com
Körtéfa Otthonkert blog http://kortefa-otthon.blogspot.com
Lélekkunyhó blog http://lelekkunyho.blogspot.com
Limonádé blog http://epreslimonade.blogspot.com
Matrózképző blog http://matrozkepzo.blogspot.com
Mese és a fiúk blogja http://meseesafiuk.blogspot.com
Mesél az erdő és a rét blog http://meselazerdo.blogspot.com
Mindennapjaink blog http://darsziszi.blogspot.com
Molnárkák blog http://molnarkak.blogspot.com
Otthon okosodnak blog http://okoskola.blogspot.com
Otthonos blog (nem oo) http://otthonos.blogspot.com
Otthon tanulunk (Otthonsuli) blog http://otthonsuli.blogspot.com
Otthon tanulunk blog http://tanulunk.blog.hu
Szabad tanulás weboldal http://www.szabadtanulas.hu
Tanits otthon blog http://tanitsotthon.blog.hu
Tücsök és Mazsola blog http://tucsokesmazsola.blogspot.com
Újoncok a világon blog http://ujoncok.blogspot.com
Vedd, amid van blog http://veddamidvan.blogspot.com
Hú, ez a lista meglehetősen terjedelmes ám!
Ez pedig csak azt bizonyítja, hogy egyre szaporodunk...
... mert egyre többen vannak a Frissek, aki belevágnak...
... a Nemviccelők meg csak mennek egyre tovább...
... tudjuk, hogy ők nem viccelnek...
... tudjuk, hogy ők nem viccelnek...
...mennek, karöltve a RutinOOsokkal...
Hát, csak menjük.:)
Ez nagyon hasznos volt, Eszti, köszönet érte! :)
VálaszTörlésÖrülök, hogy így gondolod. Nagyon szívesen.:)
VálaszTörlésÉn kb két hónapja bújom az ilyen témájú blogokat, mióta nagyfiam ovis lett és ezáltal méginkább keresni kezdtem a kiutat a hagyományos rendszerből. Azelőtt az alternatív oktatást bújtam de egyik sem ragadott meg és véletlenül botlottam bele egy magántanuló csoportba, majd ezáltal kucsit tovább kutatva az otthonoktatásba.
VálaszTörlésNagyon hasznos a lista, köszi a belefektetett munkád!
Ha van olyan blog, amit hiányolok, akkor az lehet, hogy a nem felfedett csoportba tartozik? Értelemszerűen nem írom le a nevét, mert ha igen, akkor nem akarom rombolni a jól felépített csoportjaidat.
Még nem tudom, hogy ez az én utam-e, csak azt, hogy a hagyományos iskolarendszer semmiképp. Nekem kicsit azt nehéz elképzelni, hogy egy 6 évest hogyan tudok majd tanítani, ha két pici tesója van... mikor jut rá idő, hiszen az apróságok folyamatos figyelmet igényelnek... ilyesmire is kerestem válaszokat, ezért rengeteg blogot visszaolvastam az őskorig, de nem igazán találtam gyakorlti választ.
Izgatottan várom az utazásotok újabb beszámolóit!!!
:)
Egy viszonylag új olvasód
Carmen
Szia Carmen, üdv a "viszonylag új" olvasók között. Örülök, hogy itt vagy és jó, hogy az otthontanuláson gondolkozol.:)
TörlésKöszönöm, hogy méltattad a listát, volt benne munkám, és nagyon jól esik, hogy értékeled. Elképzelhető, hogy a blog, amelyet hiányolsz róla, valóban egy JoseyWales-oldal, de ezt nem tudom biztosra mondani, csak, ha mondjuk e-mailben rákérdezel (és mondjuk ismerem a blogot). Utólag is bele tudok nyúlni a listába, és szívesen veszem, ha segítetek kiegészíteni az utánajárásom eredményeit a ti ismereteitekkel.
Halványan dereng, mintha írtam volna korábban azokról a kezdeti fejtörésekről, amik benned is felmerültek az otthonoktatáson való morfogás kapcsán, de konkrétan nem tudom, melyik volt az. Szóval arra tudlak csak bíztatni, hogy keress tovább (a 2009/2010 körüli, legkorábbi posztokat kell megnézni, illetve tematikusan, kifejezésekre keresni az oldalsávban található kereső segítségével). Azért én is keresem még: ha meglesz, belinkelem ide.
TörlésAddig is pár bátorító szó (hátha jól jön).
Úgy hiszem, az otthontanulást könnyebb a család folyton változó napjainak a menetrendjébe beleintegrálni, mint a sulizással együttjáró intézményes lótifutit kilogisztikázni. Persze, tudom, a kérdés nem annyira gyakorlati. Inkább az elemi belső félelmekről szól és arról a kérdésről (amit senki sem fog tudni helyetted megválaszolni, vagyis) hogy tényleg ezt kell-e neked (tényleg ezt szeretnéd-e) csinálni. Meg arról, hogy mit szeretne a család, és hogy az aggályokon felül lehet-e kerekedni vagy azok kerekednek felül.
Hogy a családdal szorosan együttélve tudod-e boldognak elképzelni magadat (és a szeretteidet), az mozgat, hogy ezt az együttélést meg tudd valósítani. Vagy inkább elsősorban oktatási alternatívát keresel, amelyben kényelmesen érzed magad és jó kezek között tudhatod a gyermekedet. Mind a kettőre lehet az otthontanulás a válasz, de úgy gondolom, az elsőt keresve nagyobb családi elégedettséggel fogjátok járni az oo útját (ha azt választod).
A gyakorlati helyzethez pedig én így közelítenék:
Mivel otthon nem iskolai módszerekkel, a gyerekednek a tananyagot leadva tanultok majd (ha oda kerültök), hanem vele együtt, ez a folyamat nap közben akárhányszor megszakítható, hogy a kisebb tesók szükségletei is be legyenek töltve. Persze, a megfelelő haladás érdekében nem árt azért nem nagyon elaprózni a tanulást, de ez a dolog viszonylag egyszerűen megvalósítható az első években: a tananyag nem annyira jelentős, hogy ne lehetne kényelmes tempóban végigtanulni, akár heti pár nap rendszeres kihagyással is. (Van olyan ismerősöm, aki háromnál több ovis korú és annál kisebb gyerkőc mellett foglalkozik a kisikolásával otthon és eddig sikeresen túlvannak már több tanéven.)
A kisebb gyerkőcök délutáni alvása is ideális idő a tanulásra, de sokunk egyszerűen akkor ül le, amikor úgy érzi, most gyerek is, szülő is befogadó állapotban vannak. Ebben az esetben a kisebb tesók hozzászoknak a helyzethez és vagy ők is leülnek valamit feladatozni az asztalhoz (ahol a nagyobb tesó a komoly iskolás dolgokkal foglalatoskodik), vagy elvonulnak és élvezik a játékot kettesben, a nagyobb tesó nélkül.
Kicsit sokat írtam, de köszönöm, ha elolvastad.