Szia, kíváncsi Olvasó!

Ez itt a Matrózblog:
random gondolatok életről, hitről, tanulásról, meg minden másról. Hét gyerkőccel meg két kutyával. Otthon élve, otthontanulva.

"Amíg kicsi vagy, ösztönösen csábít az ismeretlen TUDÁS nyílt vize. Otthon nincs iskola, csak te és a nyílt víz ... Minden a TIÉD lehet, amit befogadsz belőle!"


Üdv itt:

Eszti
_____________________________________________________


2009. május 29., péntek

Otthonoktatós környezet óra, avagy: Csigárium???


Igen, tegnap óta mi is 'büszkélkedhetünk' eggyel. Nem, nem estem a fejemre. Nem, nem rajongok a csigákért, valójában a házatlan példányoktól ki is ráz a hideg... Akkor meg?

Hát, az úgy volt, hogy fincsi paprikás krumpli elkészítésén munkálkodtam. Kivételesen nem kétes eredetű bolti krumpli, hanem jó kis bioburgonya volt az alapanyag egyik ismerősünk kertjéből. Múlt hétvégén egy szatyorban hoztuk el tőle az előtte pincében tárolt zöldséget (a pince azért fontos, mert innen lehet tudni, hogy került az állat oda, ahova... de olvass tovább). Tegnap krumplihámozás közben vettem észre, hogy az egyiken ott van rátapadva, összezsugorodva egy kicsi szürke házatlan csiga. A házatlan csiga az tulajdonképpen meztelencsiga, csak muszáj promótálnom ezt az állatkát, a meztelencsiga szó túl sok előítéletet rejt magában. :D :D


Tehát ott volt a kezemben a krumpli, meg rajta a mozdulatlan kicsi csiga- aki ugye ház nélküli volt. Gondolkozni kezdtem, hogy mit tegyek. Ha kidobom, akkor simán kimászhat a szemetesből, amíg levitelre kerül a sor- dugig volt a szemetes, de éppen akkor más munkaciklusban voltam, nem a szemétürítésben. Tehát szemétbe dobás kilőve. Talán kidobhattam volna az ablakon (zöld terület van a házunk előtt, és az első emeleten lakunk, tehát nem lett volna túl veszélyes). De azt olyan gyenge megoldásnak tartottam. Azt meg nem nagyon tudtam elképzelni hogy mi módon nyírhatnám ki.

Közben a kiscsiga kidugta annál is kisebb szarvait és elindult. Gyorsan hozzáérintettem egy régi zacsit, amitől újra összetöpörödött, ezzel nyertem egy kis időt a gondolkozásra. Így kezdett motoszkálni a fejemben a gondolat, hogy előnyt kellene kovácsolnom ebből a helyzetből. Talán lehetne ez a következő környezetprojektünk. Nem várt válasz lenne ez egy elnapolt kérdésemre...


Szóval hirtelen ötlettől vezérelve a korábban ebihal-ovinak szánt közepes méretű befőttesüveget

1. oldalára fordítottam,

2. negyedrészig megtöltöttem földdel (Egy rég elpusztult növény csepe még mindig a mikró tetején virított, onnan volt a föld),

3. néhány kavicsot is tettem bele (szintén az előbb említett cserépből),

4. meg egy letépett növényt, egy másik cserépből, ami még zöld volt ugyan , de már a végét járta (nem annyira komálnak minket a növények...legalábbis ez a bizonyos fajta).

5. A befőttesüveg tetejét alaposan kiszurkáltam egy késsel, figyelve arra, hogy egy kis jószág számára tervezem, tehát igen apró lyukakat, illetve nyílásokat készítettem. (Bugzó is voltam, mert a szobában elszabadult házatlan csiga rémgondolata erős motivációt adott az alapos munkához...)

6. Egy spriccelő segítségével (amit még a mustármag csíráztatáshoz használtunk) megnedvesítettem a földet.

7. Végül beletettem a csigát az új csigáriumba krumplistól.

Késő este aztán utánaolvastam a csiga-témának. Sikerült néhány alapinformációt a magamévá tenni, amiről eddig fogalmam sem volt. Még egy ok, amiért jó, ha vannak gyerekeid- te is spontán okosodhatsz!! :D





Íme az alapinformációk:

A csigák 2-3 évig élnek. Szájukban kitinlemezek találhatóak, ezt használják táplálkozásra. Hímnős állatok, ami azt jelenti, hogy ha akarják hímek, ha akarják, nőstények. Viszont magukat nem tudják megtermékenyíteni, szükségük van egy másik példányra, amelyikkel kölcsönösen oldják meg ezt a dolgot. Ez azt is jelenti, hogy bármelyik példány képes petéket rakni, amint eléri az ivarérettséget. Nedves sötétebb helyeket kedvel. Kaja szempontból: zöldségekre, zöld növényekre, hajtásokra éhezik, ezért egyetlen veteményeskert vagy üvegház sincs tőle biztonságban...

A befőttes üveg azért jó, mert lekerekített volta miatt mindenfelé látod, ahogy a csiga erre-arra csúszik. A miénk az üveg plafonként funkcionáló részét preferálja, ott szokott közlekedni, úgyhogy csigaaljat is láttunk már... (Doda a száját is látni vélte, de szerintem csak belelátta.) Nyomot nem hagyott eddig sehol, mert a spriccelővel az üveg falát is rendszeresen vizezem, és a nedves falon nem látszik a nyálka.

További epizódok a csigáriumból hamarosan.


Ez a cikk egyéb fontos csiga-ismereteket tartalmaz.

Ez meg azoknak szól, akik kerttulajdonosként megszabadulnának nemkívánatos csigáiktól.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szívesen olvastátok