Szia, kíváncsi Olvasó!

Ez itt a Matrózblog:
random gondolatok életről, hitről, tanulásról, meg minden másról. Hat gyerekkel, meg egy kutyával. Otthon élve, otthontanulva.

"Amíg kicsi vagy, ösztönösen csábít az ismeretlen TUDÁS nyílt vize. Otthon nincs iskola, csak te és a nyílt víz ... Minden a TIÉD lehet, amit befogadsz belőle!"


Üdv itt:

Eszti
________________________________________________________


2009. július 16., csütörtök

Tankönyv?



Egyik ismerősöm megkérdezett arról, hogy milyen anyagokat használok az otthonoktatáshoz. Arra gondoltam, hogy írok kicsit erről.

Az anyagokról az jutott először eszembe, hogy én amennyire lehet, szeretném a tankönyvcsomagokat elkerülni. A minimáldizájn-nak több oka is van. A lényeg, hogy még csak most tisztul bennem, hogy hogyan is képzelem el az otthonoktatást egy komolyabb szinten. Még tanulmányoznom kell ezt-azt (megvan, hogy konkrétan mit, csak idő és pénzfüggő a realizálódás) azért, hogy a meggyőződésem kialakuljon.

Egyelőre csak az van bennem, hogy a lehető legkevesebb iskolaszagú tanulási helyzetet szeretnénk otthon, mert szerintem leginkább azok hordozzák magukban egy otthonoktatós kudarc lehetőségét. Most csak annyit tudok, hogy nem szeretnék komplett tankönyvcsomagot használni egyik tárgyból sem- más megoldásokhoz szeretnék nyúlni.


Mi most ezekből tanulunk:

Matek: online találtam egy általános iskola ingyenesen elérhető anyagát, ami az elsős anyagot szépen lebontva mutatja be, ezen haladunk.

Olvasás: Lexi betűországban I-et végigvettük (egyjegyű kisbetűk elsajátítása). A kétjegyűek java részét, meg a nagybetűket Doda önszorgalomból megtanulta, úgyhogy most nagyméretű-betűs mesekönyvet olvas, egy bekezdést egy nap (nem mindennap, elvégre nyár is van azért...)

Írás: egyik kedves ismerősömtől kaptam dőlt betűs írás anyagot pdf formátumban, azon fogunk haladni. De azt elnapoltam, mert úgy érzem, hogy Doda keze még kell, hogy kicsit ügyesedjen a betűkerekítéshez. Addig gyurma, sarazás, tésztakeverés, rajzolás van, mint előképző... aztán szeptemberben visszatérünk rá.


Környezet: a mateknál említett általános iskolának van természetismeret-anyaga is. Egyelőre állatokról olvasgatunk, aztán majd jön a többi később.

Ének: a Manó Muzsika dvd-t szeretném majd megvenni. Egyelőre a zongora hangjainak megtanítása van tervben (tankönyv nélkül), de még nem kezdtük ezt el.

Technika, rajz, tesi: tankönyvünk nem lesz, mivel elég rugalmas a követelmény. Majd később, talán ősztől egyszer-egyszer beszúrok feladatokat, amivel teljesíthetjük a követelményt. Még alakul.

Hívlak ötletelésre: ha otthonoktatsz, vagy szeretnél, és van olyan anyagod, ami nagyon bejött nektek, akkor írd meg a címét, meg esetleg néhány sort okulásra. Köszönöm.

27 megjegyzés:

  1. Írást előkészítendő:
    Még megpróbálkozhatsz az ujjbábokkal, azon is gyönyörűen gyakorolhatja a finommozgást, sőt, otthon elkészíthetitek - ez nálunk mindig külön élvezet, és gondolom, minden egyes gyerek élvezi!

    pepita

    VálaszTörlés
  2. meg lehet kérdezni az online oldal elérhetőségét?

    VálaszTörlés
  3. A Lexis sorozat nagyon tetszik, nekem is van már példányom belőle, Bernát nem volt hajlandó letenni azt a két könyvet, amikor az egyetemi könyvesboltba voltam, így megvettem. Itthon bogarásztam át jobban, hihetetlenül tetszik, úgy látszik jó ízlése van a gyereknek:)
    Majd idővel jelentkeznénk a kipróbált anyagaidért, ha lehet:)

    VálaszTörlés
  4. Tiszta jó így látni a való világban hogy csinálja ezt valaki. Az írástanulás kár, hogy már első évben kötelező, mert sok gyereknek segítene, ha csak később kéne... mint az USA-ban. Én ha tanítanék írást, azzal kezdeném, hogy a homokba pálcikával, vagy krétával táblára, jó nagy, kb 20 centis alakokat rajzolgatni. Azokat amik az írástanuláshoz tartoznak. Dőlt betűnél a szilvamag, a háztető, a vetés, a fűrészfog (fordított sorrendben) - nem is kell hogy tudja, hogy ez az íráshoz kell. mert ennél még használhat nagyobb lendületet, ami ugye sokkal könyebb, mint piciben, füzetbe.
    Honnan van nagybetűs mesekönyvtek?

    VálaszTörlés
  5. Eszter, előkeresem neked a linket, mert most a férjem gépéről írok, és a másikon van. Nézz vissza estefelé.:)

    Marywolf, jólesett a visszajelzés a Lexiről. Köszi. Jöhetsz majd az anyagokért, de pár év múlva én is megyek majd hozzád azért, ami neked bevált... ;)

    Git, nagyon köszönöm az íráselőkészítő tippeket!:) (lenyúlom, szabad?) Én is jobban halogatnám az írástanítást, bár azért valamennyire lehet ám. A tételes követelményrendszerben (amit a sulinkból kaptunk) kiderül ugyanis, hogy az első két év összetartozik, vagyis egy egységnek minősül olvasás és írás szempontjából. Szóval azért valamennyire lehet húzni ezeket, bár gondolom tanárfüggő, hogy mennyire... A nagy betűs mesekönyvet évekkel ezelőtt karácsonyra kapták a gyerekek. A címéért nézz be, este.

    VálaszTörlés
  6. A www.mozaik.info.hu oldal is hasznos böngészésre. Én innen használtam egy olvasókönyvet (Ábécéház), vagyis nekünk nem vált be a szótagolv aolvasás, mert nagyon unta, úgyhogy úgy döntött, hamar megtanul olvasni :), tehát a meséskönyv részét használjuk. Jó, mert rövid kis mesék, versek vannak, és aranyosak. Szoktam olyat, hogy mig fektetem a kicsit, addig neki el kell egyet olvasni, aztán elmesélni nekem. Ez fontos a memóriafejlesztés miatt, ugyanis később képes lesz sokmindent megjegyezni azáltal, hogy csak elolvasta. (ötlet innen: www.triviumpursuit.com -blog)

    VálaszTörlés
  7. Nagyba írás:
    egyszer (mikor még volt tévénk) láttam egy dokumentumfilmet nem emlékszem, hogy kínai vagy japán volt, de az írásjeleket tanították és nem kicsibe rajzolgattak, hanem jó vastag ecsettel fejtettek A4-es lapokra. Zseniális volt és élvezték a gyerekek, meg ujjal is festették rá. Lazán ment az egész, pedig neki aztán nem semmi mennyiséget kell megtanulni, mégse kapkodtak, nyomták, hanem szépen fokozatosan dolgoztak.

    Git, nagybetűs mesekönyv pl a Kippkopp sorozat, ami ráadásul minőségi mese, nagyon jó a szókészlete, szépen felépített történetek, minőségi illusztráció. Én még nem találtam benne kivetnivalót, szerintem érdemes beruházni rá.

    A homokba, krétával, bottal betűrajzolás szerintem nagyon nagy ötlet, én biztosan alkalmazni fogom.
    Magyar irodalmi példa hozzá: Kincskereső kisködmön, ahol ugye a hamuba rajzolnak.


    Más, oo, de nem ez a téma:
    oo-t is lehet hét évesen kezdeni, mint a sulit?
    Én anno szalasztottam, nekem bevált, húgomnak is.
    Szóval olyasmibe gondolkodtam, hogy természetesen elkezdem tanítgatni, meg haladunk a tempójába, habzsoljuk ami érdekli, kíváncsivá tesszük ami nem, készségeket fejlesztünk és játszunk ezerrel és majd hét évesen beiratjuk, és kit érdekel, ha már mondjuk a harmadikos szintet veri bizonyos tárgyakból.
    Mondjuk lehet, hogy ez nem hatékony, még nem jöttem rá, ez amolyan ötletelés még, szóval semmi kiforrott, csak kíváncsi lennék a ti véleményetekre.

    VálaszTörlés
  8. Másik kérdés, csak most jutott eszembe:)
    Egyetemen gyakorlaton az egyik tanerő a kompetencia alapú oktatást csinálta, meg a fejlesztésében is résztvesz (Sejtes Gyöngyi, bár a keresztnevében nem vagyok biztos).
    Ezt ismeritek? Láttatok már ilyen tankönyvet?
    Októberre tervezem, hogy meglátogatom és kérek tőle egy kis bemutatót, meg anyagokat.
    Anno mondta, hogy van pár jó cucca, pl olvasmánylista gyerekeknek különböző korosztályokra lebontva, bár ilyet én is elkezdtem már gyártani, ezért falom az ifjúsági könyveket is, ok élvezem is, de hát kell valami jó ürügy:)
    Szóval a kompetencia alapú oktatás, keveset tudok róla, bár láttam pár bemutató órát, feladatokat, meg volt pár jó anyag róla. Az biztos, hogy érdemes vele foglalkozni, esetleg mazsolázni belőle, többet nem tudok róla mondani, ti?

    VálaszTörlés
  9. hű, beírtam a gugli keresőjébe, hogy kompetencia alapú oktatás, és rengeteg információt adott ki. köszi, át fogom nézni, biztos hasznos lesz.

    pepita

    VálaszTörlés
  10. Mary, a 7 évesen sulikezdést nem tudom, hogy hivatalosan meg lehet-e oldani 'alapos indok' nélkül, mivel 6 éves kortól már iskolakötelesek a gyerekek. Azt tudom, hogy szülői beleegyezésre nagycsoportban vissza lehet tartani a gyereket plusz egy évre, de azt nem tudom, hogy pl. a védőnő vagy mások nem sipákolnának-e emiatt egy oviba nem járó csemete esetén (ti sem fogtok ovizni gondolom).

    Én a 6évesen iskolaérett gyerkőcömet nem tartanám vissza, épp az oo miatt nem. Hiszen így egyrészt 'le vagy fedve' a szervek előtt, mert be be van íratva iskolába a gyerkőc, másrészt pedig a szabad tempó miatt meg lehet valósítani azt, amit te tervezel. Alsóban ugyanis nincs 'megbukta', és az első két osztályban szóbeli értékelés van, úgyhogy ha a tanárral lebeszéled, hogy te nem fogsz rohanni, hanem a gyerkőc tempójában, adott esetben az előírtnál kényelmesebben mész végig az első két osztályon, akkor talán az sem okozna nagy gondot.

    Persze más a helyzet abban az esetben, ha nem oo-ról van szó. A suliból én is távol tartanám a gyereket, ameddig csak lehet, itthoni foglalkozás mellett. (de lehet, hogy ez már csak az én oo agyam, amelyik nem tud elvonatkoztatni...?:D)

    Én a kompetencia-alapú okt-ról negatívat hallottam, azt, hogy lebutítós a rendszer is, meg a tankönyvek is. Itt nálunk a városban van egy ilyen suli, és az egyik szülő mondta, hogy az osztály leggyengébb tanulóihoz szabják a mércét, ami miatt sok szülő átíratta másik iskolába a csemetét, mert az eredménnyel nem volt megelégedve. Más kérdés, hogy nem tudom, hogy milyen elvárásai voltak annak a szülőnek, meg egyéb részleteket sem tudok, tehát lehet, hogy ez egy szubjektív vélemény, nem mérvadó- nem tudom...

    A tankönyvlistájuk mindenesetre engem is érdekel majd. Hogyha te jónak találod, akkor légyszi ha meglesz neked, juttasd el valahogy- pl. emailben. Köszi.

    A KippKopp az egyik kedvencem volt gyerekként, fenn van a megvásárolandó mesekönyves listámon (elöl...:D). Felnőtt fejjel nem értékeltem ki még, de gyanítom, hogy ha a te szűrődön átment, Mary, akkor az enyémen sem fog fönnakadni. ;)

    És köszönöm, amit a nagyban írásról leírtál- jó és hasznos volt olvasni.

    VálaszTörlés
  11. Eszter, adós vagyok még a linkkel, amit kértél: türelmedet kérem még, mert tegnapelőtt délután óta nem voltam netközelben. Ma igyekszem belinkelni. Estefelé...

    Git, úgy gondoltam, hogy inkább nem írom le a könyv címét, azét a nagybetűs példányét, mert sok a télapós mese benne, amit én nemes egyszerűséggel kivágtam a könyvből egy ollóval (tele volt gyerekcsábítgató színes képekkel). Szóval kevés mese használható belőle. Bocs a botránkoztatásért, nem mindig így oldom meg a cenzúrázást, csak amikor alapból használható a könyv, de mondjuk van néhány gyenge pontja, ami viszont full színes dekoratív képekkel tűzdelt, amin biztosan megakadna a gyerkőc szeme.:)

    Szóval, Git, Mary ajánlásával én is a KippKopp-ot mondom inkább, mint nagybetűs mesekönyv lehetőséget.:)

    VálaszTörlés
  12. Pepita, Mary, és mindenki, akinek van vagy nemsokára lesz utánaolvasottsága a kompetencia alapú oktatásnak! Arra gondoltam, hogy indítanék egy tapasztalat vagy gondolat-megosztó bejegyzést a témáról, amiben leírhatnátok, hogy mire jutottatok. Hasznos lenne, és én is tanulnék belőle. Mit gondoltok erről?

    VálaszTörlés
  13. ok
    kb jövő hét közepére át tudom futni.

    pepita

    VálaszTörlés
  14. Nekem is ajánlották, hogy később irassam be suliba a lányomat, de oo miatt sztem se jó, mert már tud olvasni és irni, tehát, ha bizonyos füzeteket tele kell irni, akkor inkább most, mint egy év múlva. Saját vélemény.

    VálaszTörlés
  15. Rendben, akkor a jövő héten kicsit körüljárjuk a kompetencia-alapú oktatást Pepita és mások segítségével egy poszt erejéig. :)

    Eszter, itt az ingyenes tananyag linkje- http://www.tananyag.almasi.hu/

    (Az e-tanyagok menüpontra kell kattintani, ott tudsz tantárgyak szerint választani. Nincs teljesen feltöltve az oldal, de a matek meg a természetismeret teljesen használható. A törit meg a földrajzot belekukkantás szintjén csekkoltam, és használható, bár nem valószínű, hogy mi ez alapján megyünk majd azokból a tantárgyakból.)

    VálaszTörlés
  16. Esti, ez a link nekem nem működik

    VálaszTörlés
  17. Eszter, igazából ez nem link, mivel a Blogger nem engedi, hogy hozzászólásba ilyesmit betegyél (vagy csak én nem jöttem rá a hogyanjára?...) Másold át a címet a google-be és úgy próbáld meg. Ha ez sem működik, akkor írjál megint, valamit kitalálok.:)

    VálaszTörlés
  18. Kimásoltam, úgy próbáltam, de nem jelenit meg semmit.

    VálaszTörlés
  19. Köszike, amiket írtatok.
    A sulikezdéses gondolatok ugye szigorúan elméleti síkon mozognak még, hiszen a gyermek 15 hónapos, tehát még jó kérdés, hogy mikor fog olvasni:)
    Viszont hatig tudja a számokat, csak nem mondja, ugyanis a hatodikon lakunk és a liftben mutatom neki a számokat. Azóta várja, hogy mondjam és figyelni, szóval tutker a fejébe van már ez a kis sor:) (tuti pár irányzat most megkövezne, de nem érdekel, ugyanúgy az agyát használja erre is, mint a cica és a kutya megjegyzésére)
    Kompetencia alpú oktatásnál, amit én láttam, ott sokat tudtak a gyerekek, mondjuk a tanárnéni jó volt, tudta, hogy mit csinál és magasan volt a mérve, inkább a gyengébbeket húzta a jobbakhoz és a jobbakat tolta előre. De szerintem ő az a pedagógus, aki könyvek nélkül is profin csinálná, szóval ez nem a módszer dícsérete.

    Én most két hétig nem leszek vagy háromig, még nem tudom, hogy mikor jövünk vissza.

    Kippkopp felnőtt fejje csodálatosabb, mint gyerekként. A rövid szövegek ellenére hatalmas szóanyagot mozgat meg, nem retten vissza olyanoktól, mint csíkbogár, meg hőscincér, és ott virít a csudiszép kép. Ráadásul nagyon jó arányba keverednek benne az egyszerű és összetett mondatok is.
    Marék Veronikának amúgy én bátran merem ajánlani az összes mesekönyvét.
    Nagyon jó még Bálint Ágnes (ok keresztényeknek az Elvarázsolt egérkisasszony nem), de pl a Bárány Boldozsár, ami verses mese, több bégetésben megírva, pazar. Kiváló arra, hogy több műfajba hallgasson a gyerek mesélt. Rávezető gyakorlatnak is tekinthető Arany Toldijához:)
    A Mazsola és Tádé nagy kedvencem még, akkor szerettem meg, amikor még gyerekekre vigyáztam, akkor Manócskától merítettem ötleteket, mert remek pedagógus, szerintem lehet tanuln tőle.
    Igaz ez kb 8 éve volt, most majd megint elolvasom és akkor majd újragondolom:) Ha addig megteszi valaki már is, akkor majd összedobhatjuk a nagy véleményeket.

    VálaszTörlés
  20. Nos, kicsit beleolvasgattam a kompetencia alapú oktatásos cikkekbe.
    Röviden ennyi fogalmazódott meg bennem:
    - a fogalmat magát többféleképpen értelmezik,
    pl. hogy a gyerek a saját ügyességéhez (rátérmettségéhez) képest fejlődhessen,
    hogy használható, élhető tudásra tegyen szert, stb.
    Szerintem a többféle megfogalmazás egymást kiegészítve lesz igaz.

    Nagyon jól kell ismerni a gyerek képességeit, tanulási módot, amely neki a legmegfelelőbb, a témákat,a melyek érdeklik, amelyeken keresztül motiválható, stb. Cél, hogy képességeihez, adottságaihoz képest lehessen a legtöbbet kihozni a diákból, és átfogó képet nyújtani számára a tudományokról... Ebből a szempontból teljesen az oo számára találták ki.

    Úgy láttam, hogy a "legelmaradottabb" területeken próbálták meg elsőként bevezetni a kompetenciát, vagyis a használható tudás megszerzését:
    olvasás, szövegértés
    anyanyelv
    idegen nyelv
    matematika - lehet, hogy ezután nem lesz mindenki mumusa :)
    művészetek: képzőműv., zene, dráma

    szerintem ide tartozna még a testnevelés is, de nem láttam, hogy azon is újítottak volna

    Azért írtam, hogy legelmaradottabb területek ezek, mert ezekből szereztük a legkevésbé használható ismereteket, sajnos.

    Oo szempontjából szerintem nem újdonság ez a fajta hozzáállás, a szülők eleve megpróbálják a lehető leginkább kiismerni a gyermekük tanulási képességeit és nehézségeit. A gyakorlati, használható dolgokat eddig is otthon tanultuk meg, nem? Szerintem ez természetes.

    Most pedig sarkítva fogok fogalmazni:
    Ami nekem nem annyira tetszik, hogy lebutítható arra a szintre, amire majd felnőttkorban még emlékszünk... Én saját véleményem, hogy szükség van arra, hogy egy csomót memorizáljunk, majd felejtsünk is el, mert ezáltal ügyesedünk. Ha csak annyit kell megjegyezni, amit még felnőttkorban is használni akarok, akkor a sósav képletét sem kell megtanulni, ugye?

    Röviden ennyit írok, akit érdekel a téma, írja be a google keresőjébe, hogy kompetencia alapú oktatás, és talál hasznos olvasnivalót.

    pepita

    VálaszTörlés
  21. Köszi Mary, köszi Pepita az infókat. Hasznos volt, amit írtatok.:)

    VálaszTörlés
  22. és, készül a poszt róla? szerintem a téma megérdemelne egy alaposabb utánaolvasást, több elemzést.

    pepita

    VálaszTörlés
  23. Pepita, az az igazság, hogy én kivételesen nem szeretnék utánaolvasni a témának, én a ti tapasztalataitokból szerettem volna kicsit 'fölszedni'. Miután megírtátok, te is, Mary is a kommenteteket, azt gondoltam, hogy nincs több gondolatotok erről a témáról.:)

    Úgy értelmeztem, hogy azért írtatok hosszú kommentben a kompetencia alapú oktatásról, mert nem akartatok várni a bejegyzésre.

    Én a posztot úgy gondoltam megírni, hogy csak néhány mondatban bevezettem volna a témát, és a hozzászólásaitok adtak volna igazi értéket az olvasottak elemzésével, vagy akár saját tapasztalatokkal, akinek van valamennyi- de ez az előző kommentekben, érzésem szerint megtörtént.

    Ha van ennél több mondandótok a témáról, kifejtenétek még részletesebben, az épületes lenne, akkor megírnám a bejegyzést. Ha nincs több mondandó, akkor nem írnék róla, mert akkor a téma kétfelé lenne, amit nem szeretnék, ha nem muszáj. (az itteni kommenteket nem szívesen másolgatnám.)

    Szóval, mit szeretnétek, hogy legyen? Ki az, aki még szeretne a témához hozzászólni? Van véleményetek a kompetencia alapú okt.-ról? Pepita, többiek?

    VálaszTörlés
  24. Tudod, elég gyorsan, kutyafuttában néztem át a témát, és reméltem, hogy jut időm többre. Mostanában valszínűleg nem marad rá több időm, de ha valaki más véleményét is olvashatnám itt, az jólesne. Érdekel.
    Köszi.
    pepita

    VálaszTörlés
  25. Eszti, ez az ajánlott link nagyon jópofa, remélem le tudok róla menteni minél több dolgot, mégha a tesztet kézzel is kell kimásolnom (most egy gyerek mellett még van ilyenekre időm:)) És mindig jó egy kész teszt, amit csak elő lehet kapni.
    Kamilla oldalának bezárása óta mindent mentek, amit csak találok, mert onnan nekem annyi értékes anyagom veszett el, hiszen bíztam benne, hogy majd mindig rendelkezésemre áll.
    Asszem csinálom majd én is zárt blogot anyagok mentegetésére;)

    VálaszTörlés
  26. Marywolf, elárulom, hogy a zárt blogom egyelőre érintetlenül árválkodik hónapok óta... lehet, hogy lesz majd szerepe, most egyelőre igencsak hanyagolom, az anyaggyűjtő funkcióját más eljárás vette át, a linkeket meg még nem sikerült összesítenem, és átmentegetnem- mostanában nem is fogom megtenni.

    Igazad van, tényleg a legbiztosabb kimentegetni a dolgokat, de azért ne tedd ezt pánikszerű bizalmatlansággal- szerintem a legtöbb anyag 5 év múlva is pontosan ugyanott lesz a neten, mint ahol most van... :)

    VálaszTörlés

Szívesen olvastátok